Виж карта на събитията
сряда 19 февруари 2025
17 февруари 2025 - 23 февруари 2025
Февруари 2025

ИЗПОВЕДТА НА АПОСТОЛА
Мултимедийна експозиция, посветена на 150-годишнината от гибелта на Апостола на свободата Васил Левски.
На мащабна видео стена, с използване на холографска технология, се излъчва възстановка на съдебния процес срещу Апостола на свободата и се „съживяват“ важни моменти от неговия живот. В образа на Васил Левски се превъплъщава Веселин Плачков. Участват и актьорите Иван Тренев, Любов Павлова, Румен Иванов, Александър Георгиев, Бисер Маринов и Никола Додов. Сценарист е Нели Димитрова, режисьор – Димитър Гочев, оператори – Симеон Парашкевов и Димитър Гочев, композитор – Атанас Гендов, музикални изпълнители – Пирина Веселинова, Евгени Господинов и Квартет „Светоглас“, анимация и мапинг – senzor studio, аудио миксинг и постпродукция – Христо Карагьозов, креативен продуцент – Иво Милев, изпълнителен продуцент – Цветослав Борисов.
Експозицията е създадена от Националната галерия и Общобългарския комитет „Васил Левски“ с финансовата подкрепа на Министерството на културата и с дарения от Фондация „Лъчезар Цоцорков”, „Кауфланд България“ ЕООД, „Аурубис България“ АД, „Вазовски машиностроителни заводи“ АД – Сопот и родолюбиви българи.
Квадрат 500, вход от бул. „Васил Левски“ 95
Работно време:
Вторник – неделя, от 10:00 до 18:00 часа
Прожекции – през 30 минути, начало в 10:00 часа
За резервации на групи до 20 души: 0879 834 025
БЕЗПЛАТЕН ВХОД
На мащабна видео стена, с използване на холографска технология, се излъчва възстановка на съдебния процес срещу Апостола на свободата и се „съживяват“ важни моменти от неговия живот. В образа на Васил Левски се превъплъщава Веселин Плачков. Участват и актьорите Иван Тренев, Любов Павлова, Румен Иванов, Александър Георгиев, Бисер Маринов и Никола Додов. Сценарист е Нели Димитрова, режисьор – Димитър Гочев, оператори – Симеон Парашкевов и Димитър Гочев, композитор – Атанас Гендов, музикални изпълнители – Пирина Веселинова, Евгени Господинов и Квартет „Светоглас“, анимация и мапинг – senzor studio, аудио миксинг и постпродукция – Христо Карагьозов, креативен продуцент – Иво Милев, изпълнителен продуцент – Цветослав Борисов.
Експозицията е създадена от Националната галерия и Общобългарския комитет „Васил Левски“ с финансовата подкрепа на Министерството на културата и с дарения от Фондация „Лъчезар Цоцорков”, „Кауфланд България“ ЕООД, „Аурубис България“ АД, „Вазовски машиностроителни заводи“ АД – Сопот и родолюбиви българи.
Квадрат 500, вход от бул. „Васил Левски“ 95
Работно време:
Вторник – неделя, от 10:00 до 18:00 часа
Прожекции – през 30 минути, начало в 10:00 часа
За резервации на групи до 20 души: 0879 834 025
БЕЗПЛАТЕН ВХОД
Изложби

Инсталация Между миналото, което е напът да се случи, и бъдещето
в Градската градина в София, на мястото на бившия мавзолей
Започва монтирането на временната арт инсталация „Между миналото, което е напът да се случи, и бъдещето, което вече е било“ на Красимир Терзиев, финансирана по програма "Навън" на Столичната община. Творбата ще бъде разположена в Градската градина в София, на мястото на бившия мавзолей. Около инсталацията е предвидена и програма от тематични събития.
Това съобщиха пред медии на 15 април заместник-кметът на София Яна Генова и художникът Красимир Терзиев.
"През тази година продължаваме Програмата "Навън" на Столичната община. На мястото на бившия мавзолей предоставяме възможност за артистични намеси и инсталации в градска среда." – каза заместник-кметът по култура на София Яна Генова. "Инсталацията ще бъде място за събития и няма да е изолирана от живота на преминаващите граждани." – добави тя. Намерението на Красимир Терзиев е да създаде място, на което човек може мислено да се освободи от инерцията на ежедневието. Да седне и да размишлява за миналото, за нерешените проблеми и травми от него, но и да помисли за визия за бъдещето.
"Текстът е свързан както с историческата натовареност на това място – бившия мавзолей, така и с особения момент на съвременността, в който пребиваваме. Едно от основните ми желания беше да не повтарям модела на монумента, който създава дистанция между зрителя и произведението, а по-скоро да привлека и приобщя публиката, за да стане част от проекта." – обясни Красимир Терзиев, който е преподавател по Културна антропология в Софийския университет.
Творбата на Красимир Терзиев е избрана през 2022 г. във второто издание на Програма „Навън“ на Столичната община сред 8 други предложения. В 13-членната комисия за разглеждане на кандидатурите са участвали експерти от Софийската градска художествена галерия, Националната художествена академия, Министерството на културата, Обществено-експертния съвет по устройство на територията, по градски дизайн и реклама и независими външни експерти. Председател на комисията е проф. Георги Янков, а в състава влизат Аделина Филева, арх. Бойка Къдрева, Димитър Стоянович, д-р Илия Мечков, доц. Михаил Груев, Любен Генов, Полина Стефанова, арх. Йоана Петкова, Любен Домозетски, Илинка Чергарова, Гергана Мудова и Лъчезар Бояджиев. Проектът е гласуван и от Столичния общински съвет, след обществено обсъждане с граждани и представители на културната общност.
Програма „Навън“ на Столичната община е създадена през 2018 г. с решение на Столичния общински съвет за подкрепа на временни художествени инсталации в градска среда и в подкрепа на Стратегията за развитие на София. Целта ѝ е да обживи и придаде нов смисъл на едно от историческите "бели петна" в центъра на столицата – площадката на бившия мавзолей.
Инсталацията „Между миналото, което е напът да се случи, и бъдещето, което вече е било“ ще остане част от градската среда на столицата една година.
Започва монтирането на временната арт инсталация „Между миналото, което е напът да се случи, и бъдещето, което вече е било“ на Красимир Терзиев, финансирана по програма "Навън" на Столичната община. Творбата ще бъде разположена в Градската градина в София, на мястото на бившия мавзолей. Около инсталацията е предвидена и програма от тематични събития.
Това съобщиха пред медии на 15 април заместник-кметът на София Яна Генова и художникът Красимир Терзиев.
"През тази година продължаваме Програмата "Навън" на Столичната община. На мястото на бившия мавзолей предоставяме възможност за артистични намеси и инсталации в градска среда." – каза заместник-кметът по култура на София Яна Генова. "Инсталацията ще бъде място за събития и няма да е изолирана от живота на преминаващите граждани." – добави тя. Намерението на Красимир Терзиев е да създаде място, на което човек може мислено да се освободи от инерцията на ежедневието. Да седне и да размишлява за миналото, за нерешените проблеми и травми от него, но и да помисли за визия за бъдещето.
"Текстът е свързан както с историческата натовареност на това място – бившия мавзолей, така и с особения момент на съвременността, в който пребиваваме. Едно от основните ми желания беше да не повтарям модела на монумента, който създава дистанция между зрителя и произведението, а по-скоро да привлека и приобщя публиката, за да стане част от проекта." – обясни Красимир Терзиев, който е преподавател по Културна антропология в Софийския университет.
Творбата на Красимир Терзиев е избрана през 2022 г. във второто издание на Програма „Навън“ на Столичната община сред 8 други предложения. В 13-членната комисия за разглеждане на кандидатурите са участвали експерти от Софийската градска художествена галерия, Националната художествена академия, Министерството на културата, Обществено-експертния съвет по устройство на територията, по градски дизайн и реклама и независими външни експерти. Председател на комисията е проф. Георги Янков, а в състава влизат Аделина Филева, арх. Бойка Къдрева, Димитър Стоянович, д-р Илия Мечков, доц. Михаил Груев, Любен Генов, Полина Стефанова, арх. Йоана Петкова, Любен Домозетски, Илинка Чергарова, Гергана Мудова и Лъчезар Бояджиев. Проектът е гласуван и от Столичния общински съвет, след обществено обсъждане с граждани и представители на културната общност.
Програма „Навън“ на Столичната община е създадена през 2018 г. с решение на Столичния общински съвет за подкрепа на временни художествени инсталации в градска среда и в подкрепа на Стратегията за развитие на София. Целта ѝ е да обживи и придаде нов смисъл на едно от историческите "бели петна" в центъра на столицата – площадката на бившия мавзолей.
Инсталацията „Между миналото, което е напът да се случи, и бъдещето, което вече е било“ ще остане част от градската среда на столицата една година.
Изложби

Временна изложба „Нови постъпления 2024“
На 19 юни 2024 г. се открива се временна изложба „Нови постъпления“, в която се представят най-добрите образци от дарения и теренни сборове, обогатили фондовете на музея през изтеклата година.
Сред тях са: рубини от Полярен Урал и от България – от района на гр. Джебел, топази от Нигерия, богата колекция ахати, силицизирани дървета и корали от Източните Родопи, изкопаема смола – копал от Индонезия, минерали от Витоша и Плана планина, флуорити от Великобритания, Монголия и България, минерални образци от находища за злато в Зимбабве и на остров Мадагаскар, самородна мед от района на Кюстендил. Експонирани са и новите за музея минерални видове: розенит, новачекит, тосканит, карбонатцианотрихит. Изложбата може да бъде разгледана до 19 юни 2025 г.
Сред тях са: рубини от Полярен Урал и от България – от района на гр. Джебел, топази от Нигерия, богата колекция ахати, силицизирани дървета и корали от Източните Родопи, изкопаема смола – копал от Индонезия, минерали от Витоша и Плана планина, флуорити от Великобритания, Монголия и България, минерални образци от находища за злато в Зимбабве и на остров Мадагаскар, самородна мед от района на Кюстендил. Експонирани са и новите за музея минерални видове: розенит, новачекит, тосканит, карбонатцианотрихит. Изложбата може да бъде разгледана до 19 юни 2025 г.
Изложби

Стената Vol. 5: Филипина Стаменкова ОТРАЖЕНИЯ
Квадрат 500, Атриум
Куратор: Мартин Косташки
Вход от бул. „Васил Левски“
Петото издание на проекта „Стената“ на Националната галерия представя сайт-спесифик инсталацията „Отражения“ на художничката Филипина Стаменкова.
Огледалото е уникален предмет и аспект на едно много лично преживяване в рамките на мястото, в което се намираме. Това, което виждаме, се променя, докато се движим – подобно на последователността в сцените на филм. Преживяване, основаващо се на принципа на анаморфозата.
Авторката споделя: „Когато посетителите стигнат до тази стена, виждат себе си отразени в огледалото и така заемат централно място в инсталацията. В контекста на архитектурата и екстериора, огледалата запазват магическата способност да огъват, изкривяват, разширяват и преобразуват образите, а чрез тях и нашето възприятие за тях и връзката ни с обитаемото пространство. Понякога приятно, понякога изненадващо или дори успокояващо, често странно и объркващо преживяване, актът на улавяне на себе си в отразяваща повърхност е толкова фундаментален за нашата постоянна оценка. Огледалната повърхност е странно пасивна, но натрапчива и енергична, не само защото отразява околната среда и хората около себе си, но защото поради самото естество на отразяващото си качество трансформира начина, по който виждаме света, който ни заобикаля.“
Когато зрителите видят себе си, отразени в произведение, изкуството незабавно предизвиква особен интерес и създава магично очарование, подобно на мита за Нарцис. Мащабът на огледалната скулптурна инсталация разширява визуалното пространство на атриума в Квадрат 500, което е друг аспект на навлизането му във вътрешния живот на галерията — променя го и създава ново пространство.
Инсталацията е проектирана и изработена от ателие Woood – споделено място за работа на хора с идеи, които умеят да боравят с ръцете си, с инструменти и, които имат инженерна мисъл. Място за смели проекти, дизайнерски разработки и творчески работилници по керамика и дърворезба. Ателието е известно със своята продукция в Грузия, Мароко, ЮАР, както и в цяла Европа. И до днес условие за приемане на дадена поръчка е тя да бъде комплексна и да изисква брейнсторминг и креативност. Марката Woood става популярна и покрай работата си за модния гигант Louis Vuitton, за който произвежда различни фасадни и интериорни инсталации за бутиците на марката в Лондон, Париж, Токио и др. В България Woood са широко познати с работата си по редица проекти, свързани с градски каузи – коледната украса с кауза на агенция Imp-Act, скритите букви на фондация „Прочети София“, както и с инициативи, развиващи туристическия имидж на столицата, в партньорство с летище София и независимата платформа за градски символи soSofiа.com.
Медиен партньор: БТА / Българска телеграфна агенция.
Куратор: Мартин Косташки
Вход от бул. „Васил Левски“
Петото издание на проекта „Стената“ на Националната галерия представя сайт-спесифик инсталацията „Отражения“ на художничката Филипина Стаменкова.
Огледалото е уникален предмет и аспект на едно много лично преживяване в рамките на мястото, в което се намираме. Това, което виждаме, се променя, докато се движим – подобно на последователността в сцените на филм. Преживяване, основаващо се на принципа на анаморфозата.
Авторката споделя: „Когато посетителите стигнат до тази стена, виждат себе си отразени в огледалото и така заемат централно място в инсталацията. В контекста на архитектурата и екстериора, огледалата запазват магическата способност да огъват, изкривяват, разширяват и преобразуват образите, а чрез тях и нашето възприятие за тях и връзката ни с обитаемото пространство. Понякога приятно, понякога изненадващо или дори успокояващо, често странно и объркващо преживяване, актът на улавяне на себе си в отразяваща повърхност е толкова фундаментален за нашата постоянна оценка. Огледалната повърхност е странно пасивна, но натрапчива и енергична, не само защото отразява околната среда и хората около себе си, но защото поради самото естество на отразяващото си качество трансформира начина, по който виждаме света, който ни заобикаля.“
Когато зрителите видят себе си, отразени в произведение, изкуството незабавно предизвиква особен интерес и създава магично очарование, подобно на мита за Нарцис. Мащабът на огледалната скулптурна инсталация разширява визуалното пространство на атриума в Квадрат 500, което е друг аспект на навлизането му във вътрешния живот на галерията — променя го и създава ново пространство.
Инсталацията е проектирана и изработена от ателие Woood – споделено място за работа на хора с идеи, които умеят да боравят с ръцете си, с инструменти и, които имат инженерна мисъл. Място за смели проекти, дизайнерски разработки и творчески работилници по керамика и дърворезба. Ателието е известно със своята продукция в Грузия, Мароко, ЮАР, както и в цяла Европа. И до днес условие за приемане на дадена поръчка е тя да бъде комплексна и да изисква брейнсторминг и креативност. Марката Woood става популярна и покрай работата си за модния гигант Louis Vuitton, за който произвежда различни фасадни и интериорни инсталации за бутиците на марката в Лондон, Париж, Токио и др. В България Woood са широко познати с работата си по редица проекти, свързани с градски каузи – коледната украса с кауза на агенция Imp-Act, скритите букви на фондация „Прочети София“, както и с инициативи, развиващи туристическия имидж на столицата, в партньорство с летище София и независимата платформа за градски символи soSofiа.com.
Медиен партньор: БТА / Българска телеграфна агенция.
Изложби

"ARIA – Опера в Киното"
Cinema City ARIA – Опера в Киното
Сезон 2024 – 2025
Тур из Европа
Пътешествие из най-големите оперни театри в Европа на киноекран в България. От ноември 2024 г. до март 2025 г. най-добрите оперни изпълнения в света идват в поредица от прожекции в Cinema City от престижната Виенска държавна опера и водещите оперни фестивали в Европа, включително фестивал "Арена ди Верона" и Фестивалът в Залцбург.
С превод на български и английски език.
"Тоска"/ Пучини – Фестивал "Арена ди Верона"
Една от най-драматичните и вълнуващи опери на Пучини – "Тоска", пристига на огромната сцена на фестивала "Арена ди Верона". Сопраното Соня Йончева, призната за една от най-добрите изпълнителки на Тоска в нашето време, заедно с харизматичния тенор Виторио Григоло, представят трагичната двойка, заплетена в мрежа от страсти и политически интриги.
Режисьор – Уго де Ана
Диригент – Франческо Иван Чампа
"Отело"/ Верди – Виенска държавна опера
Шекспир среща Верди в това мрачно психологическо произведение. "Отело" е история за разрушителната ревност с тенора Йонас Кауфман в главната роля. Баритонът Лудвиг Тезие блести като злодея Яго, а Рейчъл Уилис-Соренсен впечатлява като нежната и трагична Дездемона. Тази продукция на Виенската държавна опера предава интензивната драма на предателство и отмъщение.
Диригент – Alexander Soddy
Режисьор – Adrian Noble
"Макбет"/ Верди – Фестивал в Залцбург
Власт, амбиция и трагедия оживяват в "Макбет" на Верди, базиран на безсмъртната творба на Шекспир.
Блестящото сопрано Асмик Григорян прави впечатляващ дебют като лейди Макбет, докато Владислав Сулимски създава мощен образ на безмилостния главен герой.
Тази продукция на Фестивала в Залцбург носи модерен и мрачен поглед върху класическата история.
Диригент – Philippe Jordan
Режисьор – Krzysztof Warlikowski
"Любовен Еликсир"/ Доницети – Виенска държавна опера
Тази вълнуваща история разказва за простия селски момък Неморино, който търси начин да спечели сърцето на своята любима с помощта на мистериозен любовен еликсир. Лека мелодична музика и моменти на дълбока емоция правят това представление на Виенската държавна опера истинско удоволствие.
Певци:
Maria Nazarova – Адрина
Bodgan Volkov – Неморино
Alex Esposito – Дулкамара
Диригент – Gianluca Capuano
Режисьор – Otto Schenk "Хофманови разкази"/ Офенбах – Фестивал в Залцбург
"Хофманови разкази" на Офенбах повеждат на магическо пътешествие през трагичните любови на романтичния писател. В уникалната режисура на Мариам Клемон за Фестивала в Залцбург, операта балансира между реалността и фантазията, докато Хофман среща куклата Олимпия, певицата Антония и куртизанката Жулиета.
Под диригентството на Марк Минковски и с участието на Виенската филхармония.
Певци:
Benjamin Bernheim – Хофман
Kathryn Lewek – Стела/ Олимпия/ Антония/ Джулиета
Christian Van Horn – Линдорф/ Копелиус/ Д-р Чудо/ Дапертутто
Сезон 2024 – 2025
Тур из Европа
Пътешествие из най-големите оперни театри в Европа на киноекран в България. От ноември 2024 г. до март 2025 г. най-добрите оперни изпълнения в света идват в поредица от прожекции в Cinema City от престижната Виенска държавна опера и водещите оперни фестивали в Европа, включително фестивал "Арена ди Верона" и Фестивалът в Залцбург.
С превод на български и английски език.
"Тоска"/ Пучини – Фестивал "Арена ди Верона"
Една от най-драматичните и вълнуващи опери на Пучини – "Тоска", пристига на огромната сцена на фестивала "Арена ди Верона". Сопраното Соня Йончева, призната за една от най-добрите изпълнителки на Тоска в нашето време, заедно с харизматичния тенор Виторио Григоло, представят трагичната двойка, заплетена в мрежа от страсти и политически интриги.
Режисьор – Уго де Ана
Диригент – Франческо Иван Чампа
"Отело"/ Верди – Виенска държавна опера
Шекспир среща Верди в това мрачно психологическо произведение. "Отело" е история за разрушителната ревност с тенора Йонас Кауфман в главната роля. Баритонът Лудвиг Тезие блести като злодея Яго, а Рейчъл Уилис-Соренсен впечатлява като нежната и трагична Дездемона. Тази продукция на Виенската държавна опера предава интензивната драма на предателство и отмъщение.
Диригент – Alexander Soddy
Режисьор – Adrian Noble
"Макбет"/ Верди – Фестивал в Залцбург
Власт, амбиция и трагедия оживяват в "Макбет" на Верди, базиран на безсмъртната творба на Шекспир.
Блестящото сопрано Асмик Григорян прави впечатляващ дебют като лейди Макбет, докато Владислав Сулимски създава мощен образ на безмилостния главен герой.
Тази продукция на Фестивала в Залцбург носи модерен и мрачен поглед върху класическата история.
Диригент – Philippe Jordan
Режисьор – Krzysztof Warlikowski
"Любовен Еликсир"/ Доницети – Виенска държавна опера
Тази вълнуваща история разказва за простия селски момък Неморино, който търси начин да спечели сърцето на своята любима с помощта на мистериозен любовен еликсир. Лека мелодична музика и моменти на дълбока емоция правят това представление на Виенската държавна опера истинско удоволствие.
Певци:
Maria Nazarova – Адрина
Bodgan Volkov – Неморино
Alex Esposito – Дулкамара
Диригент – Gianluca Capuano
Режисьор – Otto Schenk "Хофманови разкази"/ Офенбах – Фестивал в Залцбург
"Хофманови разкази" на Офенбах повеждат на магическо пътешествие през трагичните любови на романтичния писател. В уникалната режисура на Мариам Клемон за Фестивала в Залцбург, операта балансира между реалността и фантазията, докато Хофман среща куклата Олимпия, певицата Антония и куртизанката Жулиета.
Под диригентството на Марк Минковски и с участието на Виенската филхармония.
Певци:
Benjamin Bernheim – Хофман
Kathryn Lewek – Стела/ Олимпия/ Антония/ Джулиета
Christian Van Horn – Линдорф/ Копелиус/ Д-р Чудо/ Дапертутто
Фестивали и чествания

ИЛЮСТРАЦИИТЕ НА АЛЕКСАНДЪР ДЕНКОВ КЪМ ОМИРОВАТА „ИЛИАДА“ НА ИЗДАТЕЛСТВО „НАРОДНА КУЛТУРА”, 1969
Квадрат 500, 4 етаж
Александър Денков (1925–1972) е сред творците с кратък житейски път, но с изключително богато, смислено и продуктивно творчество. Работи в областта на илюстрацията и книжното оформление, но нестихващата му енергия се влива и в киното и театъра, където е сценограф на постановките „Железният светилник“ и „Преспанските камбани“, художник-постановчик на филмите „Законът на морето“, „Слънцето и сянката“, „Звезди“, „Петимата от Моби Дик“ и др. Значителен е неговият принос в развитието на научнофантастичната илюстрация. Любопитството към скритите природни красоти и екстремната му натура го превръщат в един от пионерите на водолазния спорт в България и пещерното проучване.
През 1969 Денков създава забележителните си илюстрации към Омировата епическа поема „Илиада”.
Изповядващ убеждението, че това изкуство онагледява словото, обогатявайки авторовия текст, художникът претворява в образи едно от най-древните литературни произведения. Илюстрациите въвличат читателя в атмосферата на елинската култура. Характерната иконография и стилистика на изкуството от онова време са интерпретирани до съвършенство, без да са лишени от личен почерк и индивидуално звучене. Чрез контраста на черните линии върху белия лист са изградени съвършени композиции, в които преобладават щрихите с различен интензитет и плътност. Тази игра между ефирност и категоричност създава усещане за динамика на изображението и богатство на тонове и полутонове.
Творбите са част от богатия графичен фонд на Националната галерия.
Екип:
Куратор: Д-р Таня Станева
Реставратор: Кристина Белева
Графичен дизайнер: Димитрина Ненова
Превод на английски език: Нигрита Дейвис
Август Спасов
Илия Шапкароски
Александър Денков (1925–1972) е сред творците с кратък житейски път, но с изключително богато, смислено и продуктивно творчество. Работи в областта на илюстрацията и книжното оформление, но нестихващата му енергия се влива и в киното и театъра, където е сценограф на постановките „Железният светилник“ и „Преспанските камбани“, художник-постановчик на филмите „Законът на морето“, „Слънцето и сянката“, „Звезди“, „Петимата от Моби Дик“ и др. Значителен е неговият принос в развитието на научнофантастичната илюстрация. Любопитството към скритите природни красоти и екстремната му натура го превръщат в един от пионерите на водолазния спорт в България и пещерното проучване.
През 1969 Денков създава забележителните си илюстрации към Омировата епическа поема „Илиада”.
Изповядващ убеждението, че това изкуство онагледява словото, обогатявайки авторовия текст, художникът претворява в образи едно от най-древните литературни произведения. Илюстрациите въвличат читателя в атмосферата на елинската култура. Характерната иконография и стилистика на изкуството от онова време са интерпретирани до съвършенство, без да са лишени от личен почерк и индивидуално звучене. Чрез контраста на черните линии върху белия лист са изградени съвършени композиции, в които преобладават щрихите с различен интензитет и плътност. Тази игра между ефирност и категоричност създава усещане за динамика на изображението и богатство на тонове и полутонове.
Творбите са част от богатия графичен фонд на Националната галерия.
Екип:
Куратор: Д-р Таня Станева
Реставратор: Кристина Белева
Графичен дизайнер: Димитрина Ненова
Превод на английски език: Нигрита Дейвис
Август Спасов
Илия Шапкароски
Изложби

Цар Борис III личност и държавник. 130 години от рождението му
Национален исторически музей
Цар Борис ІІІ управлява България в обстановка на остри политически и социални конфликти, възникнали след две национални катастрофи, изгубени национални идеали и световна стопанска криза. Монархът преодолява трудностите, пред които се изправя и стабилизира държавата. Цар Борис налага разумна и предпазлива външна политика и има безспорни заслуги за връщането на Южна Добруджа в пределите на България през есента на 1940 г.
Националният исторически музей отбелязва 130-та годишнина от рождението на владетеля с изложба „Цар Борис ІІІ. Личност и държавник“, която се осъществява с партньорството на Държавна агенция „Архиви“ и Националния политехнически музей.
Без политизиране на историческия разказ, временната експозиция представя в хронологичен ред значими за родната история оригинални документи и уникални предмети, накити, наградни отличия, униформи и др. Те илюстрират жизнения път на цар Борис – раждане, покръстване, пълнолетие, встъпване на престола, женитба, управление на страната.
Фотографиите – обективно свидетелство на времето, отразяват частния живот и държавническата дейност на монарха, любовта му към природата, науката и техниката, неговата популярност сред народа.
Юбилейната изложба е опит да очертае безпристрастно и достоверно сложната и многостранна личност на цар Борис ІІІ.
Цар Борис ІІІ управлява България в обстановка на остри политически и социални конфликти, възникнали след две национални катастрофи, изгубени национални идеали и световна стопанска криза. Монархът преодолява трудностите, пред които се изправя и стабилизира държавата. Цар Борис налага разумна и предпазлива външна политика и има безспорни заслуги за връщането на Южна Добруджа в пределите на България през есента на 1940 г.
Националният исторически музей отбелязва 130-та годишнина от рождението на владетеля с изложба „Цар Борис ІІІ. Личност и държавник“, която се осъществява с партньорството на Държавна агенция „Архиви“ и Националния политехнически музей.
Без политизиране на историческия разказ, временната експозиция представя в хронологичен ред значими за родната история оригинални документи и уникални предмети, накити, наградни отличия, униформи и др. Те илюстрират жизнения път на цар Борис – раждане, покръстване, пълнолетие, встъпване на престола, женитба, управление на страната.
Фотографиите – обективно свидетелство на времето, отразяват частния живот и държавническата дейност на монарха, любовта му към природата, науката и техниката, неговата популярност сред народа.
Юбилейната изложба е опит да очертае безпристрастно и достоверно сложната и многостранна личност на цар Борис ІІІ.
Изложби

WINE&SPIRITS SHOW
Международно изложение за вино, крафт бира и високоалкохолни напитки
Бизнес събития

ЕКСПОМЕБЕЛ
Международно изложение за обзавеждане, интериорен текстил и аксесоари за дома
Експомебел е специализирано изложение за всички видове мебели и интериорен текстил, форум за срещи и генериране на нови идеи в интериорния дизайн, вътрешната архитектура и обзавеждането.
Изложбата има за цел да събере на едно място различни стилове, класическо и модерно обзавеждане, бутикови и дизайнерски мебели. Да създаде палитра от възможности, благодарение на която потребителят да получи отговори и да направи избор сред водещите български производители и представителите на чуждестранни марки.
Експомебел е специализирано изложение за всички видове мебели и интериорен текстил, форум за срещи и генериране на нови идеи в интериорния дизайн, вътрешната архитектура и обзавеждането.
Изложбата има за цел да събере на едно място различни стилове, класическо и модерно обзавеждане, бутикови и дизайнерски мебели. Да създаде палитра от възможности, благодарение на която потребителят да получи отговори и да направи избор сред водещите български производители и представителите на чуждестранни марки.
Бизнес събития

ПИКАСО | Графики от колекцията на Националната галерия
Квадрат 500, 24 зала
Колекцията на Националната галерия съдържа двадесет и един графични листа от Пикасо (1881–1973), тематично свързани с негови и на други автори литературни текстове, с лични преживявания и прозрения. В тях е разкрита страстта и виртуозността на големия художник към рисунката, постигнати с възможностите на литографията, офорта, гравюрата и акватинтата в свободно изявявяне на материала, на черните и бели пространства и щриха.
Между януари 1957 и август 1959, чрез метода на автоматичното писане, Пикасо създава поемата „Погребението на граф Оргаз“ (El entierro del conde de Orgaz). Заглавието препраща към едноименната картина на испанския художник Ел Греко (1541–1614).
През 1966 и 1967 в имението си в Мужен, Франция, Пикасо изпълнява към текста дванайсет медни плочи за офорт. Книгата, с предговор от Рафаел Алберти, излиза през 1969 в ограничен тираж от 263 екземпляра, от които 220 са придружени от оригиналните гравюри. В настоящата изложба са представени 7 от тях.
Серията „Подвижни пясъци“ (1965), от която галерията притежава 4 листа, включва десет творби към стихотворение със същото заглавие на поета Пиер Реверди (1889 – 1960). С участието си в този проект Пикасо изразява почитта си към паметта на своя голям приятел и личност в модерната литература на ХХ век.
Графичните плочи са били унищожени от художника след отпечатването на тиража.
Според биографите на Пикасо, той получава покана от поета Луи Арагон да създаде плакат за предстоящия в Париж през април 1949 Световен конгрес на мира. Така се ражда емблематичният гълъб – един от най-ярките символи на международното движение за мир в следвоенна Европа. В изложбата е показана популярната цветна литография, създадена през 1952.
Националната галерия поставя началото на цикъл от изложби в Квадрат 500, чиято цел е да запознае публиката с богатия и разнообразен музеен фонд от чуждестранна графика, в който се съхраняват произведения на Франсиско Гоя, Йожен Кариер, Огюст Роден, Анри Фантен-Латур, Огюст Реноар, Анри дьо Тулуз-Лотрек, Анри Матис, Марк Шагал, Рой Лихтенщайн и др.
Колекцията на Националната галерия съдържа двадесет и един графични листа от Пикасо (1881–1973), тематично свързани с негови и на други автори литературни текстове, с лични преживявания и прозрения. В тях е разкрита страстта и виртуозността на големия художник към рисунката, постигнати с възможностите на литографията, офорта, гравюрата и акватинтата в свободно изявявяне на материала, на черните и бели пространства и щриха.
Между януари 1957 и август 1959, чрез метода на автоматичното писане, Пикасо създава поемата „Погребението на граф Оргаз“ (El entierro del conde de Orgaz). Заглавието препраща към едноименната картина на испанския художник Ел Греко (1541–1614).
През 1966 и 1967 в имението си в Мужен, Франция, Пикасо изпълнява към текста дванайсет медни плочи за офорт. Книгата, с предговор от Рафаел Алберти, излиза през 1969 в ограничен тираж от 263 екземпляра, от които 220 са придружени от оригиналните гравюри. В настоящата изложба са представени 7 от тях.
Серията „Подвижни пясъци“ (1965), от която галерията притежава 4 листа, включва десет творби към стихотворение със същото заглавие на поета Пиер Реверди (1889 – 1960). С участието си в този проект Пикасо изразява почитта си към паметта на своя голям приятел и личност в модерната литература на ХХ век.
Графичните плочи са били унищожени от художника след отпечатването на тиража.
Според биографите на Пикасо, той получава покана от поета Луи Арагон да създаде плакат за предстоящия в Париж през април 1949 Световен конгрес на мира. Така се ражда емблематичният гълъб – един от най-ярките символи на международното движение за мир в следвоенна Европа. В изложбата е показана популярната цветна литография, създадена през 1952.
Националната галерия поставя началото на цикъл от изложби в Квадрат 500, чиято цел е да запознае публиката с богатия и разнообразен музеен фонд от чуждестранна графика, в който се съхраняват произведения на Франсиско Гоя, Йожен Кариер, Огюст Роден, Анри Фантен-Латур, Огюст Реноар, Анри дьо Тулуз-Лотрек, Анри Матис, Марк Шагал, Рой Лихтенщайн и др.
Изложби

ВОЙНИ
Двореца
Отново и отново светът преживява военни конфликти, те продължават да бъдат повтарящ се фон на множество видове решения, действия, реакции. Толкова различни по отношение на понятието „култура“, войните и изкуството съществуват още от най-стари времена. Изкуството е мощно средство за изобразяване на войните, умее да пресъздава както величието, така и опустошителните им последици в зависимост от периода, гледната точка на художника и политическия контекст.
За тази изложба Националната галерия е подбрала онези произведенията от колекцията си, в които се говори за страданията, изживявани от всички – и от войните, директни участници, и от „страничните жертви“. В този визуален разказ не намират място сцените на триумф, героизацията и възхвалата на доблестта. Няма ги и характеристиките на „справедливата война“ или колективната воля за победа. „Ужасите на войната“ – великият и справедлив цикъл на Франсиско Гоя, създаден преди повече от 200 години, е незримият ориентир на изложбената селекция.
Представените творби са създадени през различни периоди, свързани са с различни войни, както е различен и опитът на авторите им. Някои от тях сами са участвали в бойни действия, други са ги видели отблизо и в реално време, при трети войната е променила живота им или им е отнела най-скъпото.
Чрез езика на изкуството са фиксирани конкретни събития, акцентира се върху страха и болката, отразени са разрушенията, но и вътрешните преживявания, емоционалният дисонанс, психологическите травми.
Митологията и историята, абстрактните композиции и символните елементи изразяват ужаса и объркването, причинени на всеки засегнат от всяка война.
Включените произведения са създадени и от много известни художници, но и от такива, които рядко са участвали дори в изложбите с историческа тематика.
Образите са родени в различни географски точки, а поводите за създаването им могат да се окажат почти непознати, дори забравени, но неизтриваеми в съзнанието. В крайна сметка изкуството има силата да формира общественото възприятие за войната, да насърчава съпричастността и да допринася за диалога относно нейните причини, последици и морал. Куратори на изложбата са Ярослава Бубнова и Николай Ущавалийски.
Медиен партньор: БТА / Българска телеграфна агенция
Отново и отново светът преживява военни конфликти, те продължават да бъдат повтарящ се фон на множество видове решения, действия, реакции. Толкова различни по отношение на понятието „култура“, войните и изкуството съществуват още от най-стари времена. Изкуството е мощно средство за изобразяване на войните, умее да пресъздава както величието, така и опустошителните им последици в зависимост от периода, гледната точка на художника и политическия контекст.
За тази изложба Националната галерия е подбрала онези произведенията от колекцията си, в които се говори за страданията, изживявани от всички – и от войните, директни участници, и от „страничните жертви“. В този визуален разказ не намират място сцените на триумф, героизацията и възхвалата на доблестта. Няма ги и характеристиките на „справедливата война“ или колективната воля за победа. „Ужасите на войната“ – великият и справедлив цикъл на Франсиско Гоя, създаден преди повече от 200 години, е незримият ориентир на изложбената селекция.
Представените творби са създадени през различни периоди, свързани са с различни войни, както е различен и опитът на авторите им. Някои от тях сами са участвали в бойни действия, други са ги видели отблизо и в реално време, при трети войната е променила живота им или им е отнела най-скъпото.
Чрез езика на изкуството са фиксирани конкретни събития, акцентира се върху страха и болката, отразени са разрушенията, но и вътрешните преживявания, емоционалният дисонанс, психологическите травми.
Митологията и историята, абстрактните композиции и символните елементи изразяват ужаса и объркването, причинени на всеки засегнат от всяка война.
Включените произведения са създадени и от много известни художници, но и от такива, които рядко са участвали дори в изложбите с историческа тематика.
Образите са родени в различни географски точки, а поводите за създаването им могат да се окажат почти непознати, дори забравени, но неизтриваеми в съзнанието. В крайна сметка изкуството има силата да формира общественото възприятие за войната, да насърчава съпричастността и да допринася за диалога относно нейните причини, последици и морал. Куратори на изложбата са Ярослава Бубнова и Николай Ущавалийски.
Медиен партньор: БТА / Българска телеграфна агенция
Изложби

Българо-италианска изложба Vibration. The fluid movement of a human body
До 28 февруари галерия "Мисията" представя българо-италианска изложба Vibration. The fluid movement of a human body. Изложбата е сътрудничество между българския художник Николай Делиянев, който работи и твори в Италия от години, и неговите двама италиански колеги Франческо Патане и Тарим Татусик (истинско име Филипо де Лука).
"Движението е неизменна част от съществуването на човека и света. Чрез него ние комуникираме невербално и се свързваме на едно по-дълбоко вибрационно ниво. В настоящата изложба Vibration. The fluid movement of a human body взаимодействието на трите различни стила на работа на авторите ще ни потопи в едно задълбочено изследване на човешкото тяло и неговите плавни движения. Един разговор за вибрациите, които излъчва човека и изкуството, което може да им придаде видимост. Изкуството е средство за израз на емоции, емоции предизвикващи трепет, отразяващи дълбоки вътрешни състояния, които чрез цвят и техника резонират с публиката." – споделя кураторът на изложбата Доротея Янева, изкуствовед.
Изложбата е част от програмата по отбелязване на 20-годишнината от създаването на Държавния културен институт, може да бъде разгледана от понеделник до петък, от 10.00 ч. до 17.00 ч.
"Движението е неизменна част от съществуването на човека и света. Чрез него ние комуникираме невербално и се свързваме на едно по-дълбоко вибрационно ниво. В настоящата изложба Vibration. The fluid movement of a human body взаимодействието на трите различни стила на работа на авторите ще ни потопи в едно задълбочено изследване на човешкото тяло и неговите плавни движения. Един разговор за вибрациите, които излъчва човека и изкуството, което може да им придаде видимост. Изкуството е средство за израз на емоции, емоции предизвикващи трепет, отразяващи дълбоки вътрешни състояния, които чрез цвят и техника резонират с публиката." – споделя кураторът на изложбата Доротея Янева, изкуствовед.
Изложбата е част от програмата по отбелязване на 20-годишнината от създаването на Държавния културен институт, може да бъде разгледана от понеделник до петък, от 10.00 ч. до 17.00 ч.
Изложби

Изложба на Илинда Стойчева
Изложба на художничката Илинда Стойчева ще бъде открита в Галерия ОКИ „Надежда“ на 12 февруари 2025 г. от 18:00 ч. Участие в програмата ще вземат музикантите от Джаз формация „София“.
Вход свободен.
Изложбата ще продължи до 10 март.
Вход свободен.
Изложбата ще продължи до 10 март.
Изложби

Галерия "Академия": Изложба "Академията въ Княжество и Царство България. Първото училище по художество и покровителството на монарсите"
Галерия "Академия" (ул."Шипка" №1)
Куратор – д-р Милена Балчева-Божкова
Екип на изложбата: Милена Балчева-Божкова (куратор и ръководител на проекта), Младен Врабчарски (дизайн на експозиционното пространство), Ненко Атанасов (дизайн на рекламните материали), Росен Тошев (фотографии), Силвия Варадинова-Пападаки (реставрация), Емилия Колева (реставрация), Силвия Милославова (редактор), Димитрина Спасова (връзки с обществеността), Виктория Йорданова (сътрудник) и Елисавета Драгомирова (сътрудник)
Настоящата изложба представя неизследвана към днешна дата тема, свързана с историческото развитие на Художествената академия от момента на нейното основаване до средата на ХХ в. и ролята на българското царско семейство в нейния живот. По силата на историческата си съдба България няма свои дворци музеи, подобно на тези в почти всички европейски държави. От началото на XXI век, в контекста на новите европейски приоритети в развитието на страната, музеите, библиотеките и архивите спорадично започват да показват във временни изложби части от движимото монархическо наследство. Въпреки тези важни инициативи, за съжаление все още съществуват редица неизвестни във връзка с приноса на българските монарси в културно-просветната дейност на държавата. Един от тези непроучени до този момент въпроси е този за влиянието на монарсите в развитието на първото училище по изкуства, основано през далечната 1896 г.
Вследствие на осъществена двугодишна изследователска дейност по темата проектът представя целия проучен документален масив, състоящ се от архивни документи, фотографии, периодичен печат и артефакти. Той се стреми да даде отговор на въпросите каква е ролята на княз (цар) Фердинанд в първите години от съществуването на Държавното рисувално училище (днес Национална художествена академия); как Дворецът присъства в първите художествени изложби, организирани в салоните на Държавното рисувално училище; каква е ролята на Цар Борис III и Царица Йоанна в развитието на Държавната художествена академия в периода между двете световни войни; какво включва постъплението на предмети от царската колекция в Музейната сбирка на Художествената академия през 1947 г., представящо се в изложбата за първи път.
Откриването на изложбата е точно на 6 февруари, защото за Националната художествена академия датата е най-важната в историческата ѝ хроника – на този ден през 1896 г. княз Фердинанд подписва указа за основаването на Държавното рисувално училище.
Изложбата се осъществява в рамките на музейната програма на Националната художествена академия, която се занимава с изследователски проекти, свързани с музейната ѝ колекция, историята на Художествената академия и различните исторически периоди на българското изкуство.
Куратор – д-р Милена Балчева-Божкова
Екип на изложбата: Милена Балчева-Божкова (куратор и ръководител на проекта), Младен Врабчарски (дизайн на експозиционното пространство), Ненко Атанасов (дизайн на рекламните материали), Росен Тошев (фотографии), Силвия Варадинова-Пападаки (реставрация), Емилия Колева (реставрация), Силвия Милославова (редактор), Димитрина Спасова (връзки с обществеността), Виктория Йорданова (сътрудник) и Елисавета Драгомирова (сътрудник)
Настоящата изложба представя неизследвана към днешна дата тема, свързана с историческото развитие на Художествената академия от момента на нейното основаване до средата на ХХ в. и ролята на българското царско семейство в нейния живот. По силата на историческата си съдба България няма свои дворци музеи, подобно на тези в почти всички европейски държави. От началото на XXI век, в контекста на новите европейски приоритети в развитието на страната, музеите, библиотеките и архивите спорадично започват да показват във временни изложби части от движимото монархическо наследство. Въпреки тези важни инициативи, за съжаление все още съществуват редица неизвестни във връзка с приноса на българските монарси в културно-просветната дейност на държавата. Един от тези непроучени до този момент въпроси е този за влиянието на монарсите в развитието на първото училище по изкуства, основано през далечната 1896 г.
Вследствие на осъществена двугодишна изследователска дейност по темата проектът представя целия проучен документален масив, състоящ се от архивни документи, фотографии, периодичен печат и артефакти. Той се стреми да даде отговор на въпросите каква е ролята на княз (цар) Фердинанд в първите години от съществуването на Държавното рисувално училище (днес Национална художествена академия); как Дворецът присъства в първите художествени изложби, организирани в салоните на Държавното рисувално училище; каква е ролята на Цар Борис III и Царица Йоанна в развитието на Държавната художествена академия в периода между двете световни войни; какво включва постъплението на предмети от царската колекция в Музейната сбирка на Художествената академия през 1947 г., представящо се в изложбата за първи път.
Откриването на изложбата е точно на 6 февруари, защото за Националната художествена академия датата е най-важната в историческата ѝ хроника – на този ден през 1896 г. княз Фердинанд подписва указа за основаването на Държавното рисувално училище.
Изложбата се осъществява в рамките на музейната програма на Националната художествена академия, която се занимава с изследователски проекти, свързани с музейната ѝ колекция, историята на Художествената академия и различните исторически периоди на българското изкуство.
Изложби

Международен фестивал за документални филми за изкуство "Мастeр оф Арт"
Фестивалът "Мастeр оф Арт" се реализира с финансовата подкрепа на Столичната община.
Традиционно фестивалът представя богатамеждународна конкурсна програма от над 50 заглавия в категориите “Архитектура”, “Дизайн и мода”, “Изящни изкуства”, “Литература”, “Музика и танц”, “Съвременно изкуство”, “Театър и кино”, “Фотография”, “Видео арт”, както и специалната селекция “Изкуство и власт”. Вмузикалната селекция зрителите ще открият още и филми, посветени на Моцарт и неговата гениална сестра, на композитора Мишел Льогран („Шербургските чадъри“) и на любимия на поколения Дзукеро. За поредна година в рамките на фестивала "Мастeр оф Арт" ще бъдат показани премиерно няколко български документални филма. Сред тях е “Васко и цигулката” (реж. Лора Крумова, Мария Йотова) за прелюбопитния живот на Васко Василев – концерт-майстор на коронацията на крал Чарлз III и един от най-великите цигулари на своето време.
“Космическа лира” (реж. Стефан Олег Чернев) потапя надълбоко в жанра на космическата електронна музика, изследвайки естетиката, поезията и философията му през погледа на композиторите Стив Роуч, Майкъл Стърнс („Барака”, „Самсара”), Робърт Рич и Симо Лазаров. “Маестро Вили Казасян” връща в 60-те години на 20. век, когато се основава Биг Бендът на Българското национално радио. Ще звучат евъргрийни, които връщат в славните години на „Златния Орфей“.
“Скрити белези” (реж. Георги Тошев) документира българското участие в 60-ото Венецианско биенале за изкуство. Филмът среща със създателите на „Съседите“ – артистите Лилия Топузова, Красимира Буцева и Джулиан Шехирян, с куратор Васил Владимиров. Специално за фестивала в София гостува журналистът от “Ню Йорк Таймс” Николай Николов, автор на филма Pipe Dream, посветен на Тео Янсен – холандски артист, станал популярен със своя проект, наречен Strandbeest (буквално „плажно същество”) – скулптури, движени от вятъра.
Сред останалите акценти във фестивалната програма са филми за изключителния житейски път на Чарли Чаплин, Ван Гог, Пикасо, Мис ван дер Рое, Банкси и още забележителни имена в света на изкуството.
Пълната програма на фестивала ще намерите на www.masterofartfilmfestival.com , както и в партньорските кина на фестивала – кино „Люмиер“, Филмотечно кино „Одеон“, Дом на киното, Културен център G8, Euro Cinema и кино „Влайкова“ в София, както и в Lucky Дом на киното – Пловдив, ФКЦ – Варна и Регионална библиотека “Захарий Княжески” – Стара Загора.
Държавният културен институт към министъра на външните работи отново осигурява наградата за най-добър български документален филм за изкуство.
Голямата награда за най-добър филм на фестивала се връчва от "Аурубис България", а "Овергаз" подкрепя конкурсната категория "Изкуство и власт".
Традиционно фестивалът представя богатамеждународна конкурсна програма от над 50 заглавия в категориите “Архитектура”, “Дизайн и мода”, “Изящни изкуства”, “Литература”, “Музика и танц”, “Съвременно изкуство”, “Театър и кино”, “Фотография”, “Видео арт”, както и специалната селекция “Изкуство и власт”. Вмузикалната селекция зрителите ще открият още и филми, посветени на Моцарт и неговата гениална сестра, на композитора Мишел Льогран („Шербургските чадъри“) и на любимия на поколения Дзукеро. За поредна година в рамките на фестивала "Мастeр оф Арт" ще бъдат показани премиерно няколко български документални филма. Сред тях е “Васко и цигулката” (реж. Лора Крумова, Мария Йотова) за прелюбопитния живот на Васко Василев – концерт-майстор на коронацията на крал Чарлз III и един от най-великите цигулари на своето време.
“Космическа лира” (реж. Стефан Олег Чернев) потапя надълбоко в жанра на космическата електронна музика, изследвайки естетиката, поезията и философията му през погледа на композиторите Стив Роуч, Майкъл Стърнс („Барака”, „Самсара”), Робърт Рич и Симо Лазаров. “Маестро Вили Казасян” връща в 60-те години на 20. век, когато се основава Биг Бендът на Българското национално радио. Ще звучат евъргрийни, които връщат в славните години на „Златния Орфей“.
“Скрити белези” (реж. Георги Тошев) документира българското участие в 60-ото Венецианско биенале за изкуство. Филмът среща със създателите на „Съседите“ – артистите Лилия Топузова, Красимира Буцева и Джулиан Шехирян, с куратор Васил Владимиров. Специално за фестивала в София гостува журналистът от “Ню Йорк Таймс” Николай Николов, автор на филма Pipe Dream, посветен на Тео Янсен – холандски артист, станал популярен със своя проект, наречен Strandbeest (буквално „плажно същество”) – скулптури, движени от вятъра.
Сред останалите акценти във фестивалната програма са филми за изключителния житейски път на Чарли Чаплин, Ван Гог, Пикасо, Мис ван дер Рое, Банкси и още забележителни имена в света на изкуството.
Пълната програма на фестивала ще намерите на www.masterofartfilmfestival.com , както и в партньорските кина на фестивала – кино „Люмиер“, Филмотечно кино „Одеон“, Дом на киното, Културен център G8, Euro Cinema и кино „Влайкова“ в София, както и в Lucky Дом на киното – Пловдив, ФКЦ – Варна и Регионална библиотека “Захарий Княжески” – Стара Загора.
Държавният културен институт към министъра на външните работи отново осигурява наградата за най-добър български документален филм за изкуство.
Голямата награда за най-добър филм на фестивала се връчва от "Аурубис България", а "Овергаз" подкрепя конкурсната категория "Изкуство и власт".
Фестивали и чествания

Румен Атанасов. На живо
СБХ, Шипка 6, 2 A Живопис
Румен Атанасов винаги рисува на живо, не използва скици. „Рисуването на живо създава динамична гледна точка, съсредоточаване и наблюдаване на постоянно променящия се обект и състоянията, улавянето на момента“, казва той. „Случвало се е да започна картина и да я изоставя, щом усетя промяната, и да започна нова, за да уловя моментното състояние, различно от предходното“. В последните десетина години той пресъздава ситуации, които вижда и усеща на живо, на място. Това не са само съзерцателни пейзажи, а природни състояния, свързани с вътрешния свят на човека, с неговите настроения и вълнения. В тези творби природата и нейната динамика са символи на събития, драматични обрати, случващи се на местата и в страните, където авторът ги е създал. Заедно с това внушението е универсално и лишено от буквализъм, а наименованията на творбите не конкретизират местата, а допълват символното съдържание.
Румен Атанасов винаги рисува на живо, не използва скици. „Рисуването на живо създава динамична гледна точка, съсредоточаване и наблюдаване на постоянно променящия се обект и състоянията, улавянето на момента“, казва той. „Случвало се е да започна картина и да я изоставя, щом усетя промяната, и да започна нова, за да уловя моментното състояние, различно от предходното“. В последните десетина години той пресъздава ситуации, които вижда и усеща на живо, на място. Това не са само съзерцателни пейзажи, а природни състояния, свързани с вътрешния свят на човека, с неговите настроения и вълнения. В тези творби природата и нейната динамика са символи на събития, драматични обрати, случващи се на местата и в страните, където авторът ги е създал. Заедно с това внушението е универсално и лишено от буквализъм, а наименованията на творбите не конкретизират местата, а допълват символното съдържание.
Изложби

Александър Капричев (1945 – 2008). 80 години от рождението
СБХ, Шипка 6, 1 А
Ретроспективна изложба
куратори: проф. Чавдар Попов и арх. Енил Енчев
По стечение на обстоятелствата творчеството на Александър Капричев е представяно в артистичното пространство повече след смъртта му, отколкото приживе. В последните години негови творби са излагани в изложби в ГХГ„Борис Георгиев“ – Варна, „Галерия 8“ и галерия „Зиковска“, Варна, в софийските галерии „Средец“ на МК, „Академия“, „Финес“, а[cube] contemporary, също в Арт център Плевен, БКИ – Лондон, Биенале за съвременно изкуство – Лондон (2015, 2017), Х Биенале за съвременно изкуство – Флоренция (2015), „Рум арт спейс“ – Венеция (2018), Международно триенале на акварела, Варна (2022).
В настоящата ретроспективна изложба за първи път се проследява развитието на художника в цялост, от 70-те, 80-те, 90-те години на XX век и началото на XXI век.
Ретроспективна изложба
куратори: проф. Чавдар Попов и арх. Енил Енчев
По стечение на обстоятелствата творчеството на Александър Капричев е представяно в артистичното пространство повече след смъртта му, отколкото приживе. В последните години негови творби са излагани в изложби в ГХГ„Борис Георгиев“ – Варна, „Галерия 8“ и галерия „Зиковска“, Варна, в софийските галерии „Средец“ на МК, „Академия“, „Финес“, а[cube] contemporary, също в Арт център Плевен, БКИ – Лондон, Биенале за съвременно изкуство – Лондон (2015, 2017), Х Биенале за съвременно изкуство – Флоренция (2015), „Рум арт спейс“ – Венеция (2018), Международно триенале на акварела, Варна (2022).
В настоящата ретроспективна изложба за първи път се проследява развитието на художника в цялост, от 70-те, 80-те, 90-те години на XX век и началото на XXI век.
Изложби

Яна Гайсвайлер. Живопис
СБХ, Шипка 6, 1 C Яна Гайсвайлер. Живопис
Пейзажи на границата между сън и действителност – прозирни златни облаци, загадъчни мъгли, усещане за притаени в тях обитатели... Съвсем в съзвучие с нейната поетична живопис Яна Гайсвайлер представя изложбата си на Шипка 6 със стихове:
Концепция
В мен шуми зеленият и неподкастрен двор пред къщата.
Мислите ми – заплетени треви, лалета, припламващи във жълто, цветни насекоми.
Седя и вслушвам се, накланяйки се с вятъра и люляците.
Пейзажи на границата между сън и действителност – прозирни златни облаци, загадъчни мъгли, усещане за притаени в тях обитатели... Съвсем в съзвучие с нейната поетична живопис Яна Гайсвайлер представя изложбата си на Шипка 6 със стихове:
Концепция
В мен шуми зеленият и неподкастрен двор пред къщата.
Мислите ми – заплетени треви, лалета, припламващи във жълто, цветни насекоми.
Седя и вслушвам се, накланяйки се с вятъра и люляците.
Изложби

Татяна Антонова (1963 – 2024). В памет на художничката
СБХ, Шипка 6, 1 B
Изложбата в памет на художника Татяна Антонова ще бъде открита близо половин година след като тя напусна този свят.
Член на секция 13 на СБХ, през своя творчески път, тя твори в различни стилове, използвайки разнообразни материали като пясък, велпапе, керамика, текстил и други. Изложбата ще представи творчеството ѝ в ретроспекция, за да можем да проследим различните етапи в професионалното ѝ развитие.
Графики, принтове, инсталации и други творби, част от които неизлагани пред публика, ще бъдат обединени в една изложба, събираща разнообразието на нейното въображение и неповторим почерк.
Отдала живота си на своите възпитаници в Ателие „Приказен свят“, създадено от самата нея. Тя не акцентира особено на своето лично творчество, което обаче заслужава да бъде видяно и опознато, като спомен разкриващ истинската и неподражаема чувствителност.
Изложбата в памет на художника Татяна Антонова ще бъде открита близо половин година след като тя напусна този свят.
Член на секция 13 на СБХ, през своя творчески път, тя твори в различни стилове, използвайки разнообразни материали като пясък, велпапе, керамика, текстил и други. Изложбата ще представи творчеството ѝ в ретроспекция, за да можем да проследим различните етапи в професионалното ѝ развитие.
Графики, принтове, инсталации и други творби, част от които неизлагани пред публика, ще бъдат обединени в една изложба, събираща разнообразието на нейното въображение и неповторим почерк.
Отдала живота си на своите възпитаници в Ателие „Приказен свят“, създадено от самата нея. Тя не акцентира особено на своето лично творчество, което обаче заслужава да бъде видяно и опознато, като спомен разкриващ истинската и неподражаема чувствителност.
Изложби

Софийската градска художествена галерия представя изложба "Възможните връзки: Образи из ателието на Николай Шмиргела"
Софийска градска художествена галерия
Изложба "Възможните връзки: Образи из ателието на Николай Шмиргела"
Изложбата "Възможните връзки: Образи из ателието на Николай Шмиргела" проследява познатите и непознати връзки във времето между Шмиргела и хората, оставили следа в неговото ателие. Във фокуса на експозицията са произведенията, грижливо пазени дълги години в ателието, които ни позволяват да надникнем в интимния свят на твореца.
През 2023 г. Софийска градска художествена галерия получава голямо дарение от Юлия Банкова и наследниците на Николай Шмиргела, част от него е папка, която съдържа произведения от български и чужди автори.
В едно свое интервю от 1991 г. Шмиргела заявява: "Животът ми бе пълен с приятели по професия и по убеждение. Представете си с какви хора съм се виждал през годините".
В многообразната колекция на Шмиргела присъстват произведения, с чиито автори скулпторът е бил в близки отношения – Александър Жендов, Стоян Венев, Георги Попов – Джон, Александър Стаменов, Светлин Русев и др. Някои от тези връзки претърпяват метаморфози и често е трудно да бъдат проследени в цялост. Други, които определено се отличават, имат дълга история, като тази с кубинския художник Кармело Гонзалес, който гостува в ателието на Шмиргела. С други творци е трудно да предположим дали се е познавал – Георг Грос, Андре Месон, Ева Шулце Кнабе и др.
Сбирката има еклектичен характер. Tя съдържа в себе си много повече от творби, попаднали по незнайни пътища у Шмиргела. По-скоро става дума за една лична колекция, която свидетелства за пристрастия, симпатии, вдъхновение, приятелство, но вероятно и неразказани истории за лични отношения между редица талантливи художници.
Изложба "Възможните връзки: Образи из ателието на Николай Шмиргела"
Изложбата "Възможните връзки: Образи из ателието на Николай Шмиргела" проследява познатите и непознати връзки във времето между Шмиргела и хората, оставили следа в неговото ателие. Във фокуса на експозицията са произведенията, грижливо пазени дълги години в ателието, които ни позволяват да надникнем в интимния свят на твореца.
През 2023 г. Софийска градска художествена галерия получава голямо дарение от Юлия Банкова и наследниците на Николай Шмиргела, част от него е папка, която съдържа произведения от български и чужди автори.
В едно свое интервю от 1991 г. Шмиргела заявява: "Животът ми бе пълен с приятели по професия и по убеждение. Представете си с какви хора съм се виждал през годините".
В многообразната колекция на Шмиргела присъстват произведения, с чиито автори скулпторът е бил в близки отношения – Александър Жендов, Стоян Венев, Георги Попов – Джон, Александър Стаменов, Светлин Русев и др. Някои от тези връзки претърпяват метаморфози и често е трудно да бъдат проследени в цялост. Други, които определено се отличават, имат дълга история, като тази с кубинския художник Кармело Гонзалес, който гостува в ателието на Шмиргела. С други творци е трудно да предположим дали се е познавал – Георг Грос, Андре Месон, Ева Шулце Кнабе и др.
Сбирката има еклектичен характер. Tя съдържа в себе си много повече от творби, попаднали по незнайни пътища у Шмиргела. По-скоро става дума за една лична колекция, която свидетелства за пристрастия, симпатии, вдъхновение, приятелство, но вероятно и неразказани истории за лични отношения между редица талантливи художници.
Изложби

Отбелязваме 152 години от гибелта на Васил Левски
в храм "Света София - Премъдрост Божия"
Столичната община, Софийската света митрополия и Общобългарският комитет „Васил Левски“ организират възпоменателни събития по случай 152 години от гибелта на Апостола на свободата.
На 19 февруари (сряда) от 17.00 ч. в храм "Света София - Премъдрост Божия" ще бъде отслужена архиерейска панихида в памет на йеродякон Игнатий – Васил Левски.
От 18.00 часа пред паметника на Апостола на свободата на бул. "Васил Левски" ще се състои възпоменателна церемония.
Столичната община, Софийската света митрополия и Общобългарският комитет „Васил Левски“ организират възпоменателни събития по случай 152 години от гибелта на Апостола на свободата.
На 19 февруари (сряда) от 17.00 ч. в храм "Света София - Премъдрост Божия" ще бъде отслужена архиерейска панихида в памет на йеродякон Игнатий – Васил Левски.
От 18.00 часа пред паметника на Апостола на свободата на бул. "Васил Левски" ще се състои възпоменателна церемония.
Фестивали и чествания

Програма "Европа" 2025 е отворена за кандидатстване до 18:00 ч. на 17.03.2025 г.
Програма „Европа” на Столична община стартира за седемнадесета поредна година. През 2025 г. водещият ѝ принцип отново е свързан с подпомагане на сътрудничеството между гражданското общество и местната власт в София в прилагането на добри европейски практики на местно ниво.
Одобрени са пет приоритетни области, като тяхното финансиране е по 250 000 лв., а общият бюджет за безвъзмездна финансова помощ за проекти на граждански организации е 1 250 000 лв. С приоритетните области, одобрените от Столичния общински съвет, може да се запознаете ТУК - https://evropa-so.bg/bg/proekti/prioriteti
Кандидатстването ще се осъществи в периода от 17.02.2025 г. до 17.03.2025 г., 18:00 ч.
Проектните предложения се подават само и единствено по електронен път на интернет страницата на Програма „Европа” www.evropa-so.bg.
Изпълнението на финансираните инициативи следва да е с продължителност до шест месеца и да приключи не по-късно от 15.11.2025 г.
Електронните формуляри за кандидатстване по Програма „Европа” 2025 по всяка от петте приоритетни области са достъпни в меню „Кандидатствай тук” - https://evropa-so.bg/bg/kandidatstvai-tuk
Документите по всички приоритетни области можете да намерите от меню “Кандидатствай тук”- https://evropa-so.bg/bg/kandidatstvai-tuk, както и приложенията към всяка приоритетна област.
На 26.02.2025 г. и на 04.03.2025 г. от 16:00 ч. в SofiaLab ще се проведат информационни дни, по време на които ще бъдат направени разяснения, свързани с процедурата, както и относно документите за кандидатстване. Програма „Европа“ кани всички заинтересовани представители на различни организации и граждани да се запознаят с процедурите за кандидатстване през 2025 година.
Може да участвате в информационните дни и on-line на следния линк:
Първи информационен ден
26.02.2025 от 16:00 ч. SofiaLab
Zoom Meeting
ЛИНК:
https://us06web.zoom.us/j/85065293750?pwd=VMqnHeEcMyZcUEUmFEsJ2iM8qSJvBp.1
Meeting ID: 850 6529 3750
Passcode: 651855
Втори информационен ден
4.03.2025 г от 16:00 ч. SofiaLab
Zoom Meeting
ЛИНК:
https://us06web.zoom.us/j/87690258822?pwd=T8IyJw7Eecbu4D8ag1w430AXRuqsT2.1
Meeting ID: 876 9025 8822
Passcode: 225921
За участие в информацинния ден можете да се регистрирате ТУК - https://evropa-so.bg/bg/zapisvane-za-informatsionen-den-po-programa-evropa-2025
Събитието ще бъде излъчено в реално време на Фейсбук страницата на Програма „Европа“.
Екипът на Програма „Европа” е на разположение за консултации като въпросите следва да се задават в електронен формат чрез формата за контакт на страницата на Програма „Европа” (меню "За Програмата"
– „Въпроси и отговори”) до 4 дни преди крайния срок за кандидатстване.
Програма “Европа” пожелава успех на всички граждански организации!
Одобрени са пет приоритетни области, като тяхното финансиране е по 250 000 лв., а общият бюджет за безвъзмездна финансова помощ за проекти на граждански организации е 1 250 000 лв. С приоритетните области, одобрените от Столичния общински съвет, може да се запознаете ТУК - https://evropa-so.bg/bg/proekti/prioriteti
Кандидатстването ще се осъществи в периода от 17.02.2025 г. до 17.03.2025 г., 18:00 ч.
Проектните предложения се подават само и единствено по електронен път на интернет страницата на Програма „Европа” www.evropa-so.bg.
Изпълнението на финансираните инициативи следва да е с продължителност до шест месеца и да приключи не по-късно от 15.11.2025 г.
Електронните формуляри за кандидатстване по Програма „Европа” 2025 по всяка от петте приоритетни области са достъпни в меню „Кандидатствай тук” - https://evropa-so.bg/bg/kandidatstvai-tuk
Документите по всички приоритетни области можете да намерите от меню “Кандидатствай тук”- https://evropa-so.bg/bg/kandidatstvai-tuk, както и приложенията към всяка приоритетна област.
На 26.02.2025 г. и на 04.03.2025 г. от 16:00 ч. в SofiaLab ще се проведат информационни дни, по време на които ще бъдат направени разяснения, свързани с процедурата, както и относно документите за кандидатстване. Програма „Европа“ кани всички заинтересовани представители на различни организации и граждани да се запознаят с процедурите за кандидатстване през 2025 година.
Може да участвате в информационните дни и on-line на следния линк:
Първи информационен ден
26.02.2025 от 16:00 ч. SofiaLab
Zoom Meeting
ЛИНК:
https://us06web.zoom.us/j/85065293750?pwd=VMqnHeEcMyZcUEUmFEsJ2iM8qSJvBp.1
Meeting ID: 850 6529 3750
Passcode: 651855
Втори информационен ден
4.03.2025 г от 16:00 ч. SofiaLab
Zoom Meeting
ЛИНК:
https://us06web.zoom.us/j/87690258822?pwd=T8IyJw7Eecbu4D8ag1w430AXRuqsT2.1
Meeting ID: 876 9025 8822
Passcode: 225921
За участие в информацинния ден можете да се регистрирате ТУК - https://evropa-so.bg/bg/zapisvane-za-informatsionen-den-po-programa-evropa-2025
Събитието ще бъде излъчено в реално време на Фейсбук страницата на Програма „Европа“.
Екипът на Програма „Европа” е на разположение за консултации като въпросите следва да се задават в електронен формат чрез формата за контакт на страницата на Програма „Европа” (меню "За Програмата"
– „Въпроси и отговори”) до 4 дни преди крайния срок за кандидатстване.
Програма “Европа” пожелава успех на всички граждански организации!
Бизнес събития

ХЕЛИОС 2025: Отворена покана за кандидатстване
Хореографска Eкспериментална Лаборатория и Иновативна Образователна Сцена
Регионалния център за съвременни изкуства „Топлоцентрала“ от 15 до 25 юни 2025
Сдружение „Хелиос - София“ - творческа лаборатория за млади хореографи обявява приемане на кандидатури за четвъртото поредно издание.
Проектът се реализира в партньорство с Регионалния център за съвременни изкуства „Топлоцентрала“, Асоциация за развитие на София и The International Choreographers’ Organization and Networking Services – Dance ICONS, Inc., Вашингтон, САЩ, с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по програма „Създаване“ 2024.
Програмата е важен етап в развитието и кариерата на млади творци, които желаят да се изразят артистично чрез експериментиране с нови форми и тенденции.
Талантливи хореографи, преминали през ХЕЛИОС, вече поставят успешно оригинални танцови проекти в значими събития и фестивали.
Някои от тях са Коста Каракашян & Studio Karakashyan, Калина Георгиева & Atom Theater, Нели Георгиева и Богомил Макензи от Националния балет на софийската опера, Таня Кацарова от Балет Арабеск, Мартина Зашева, Ксения Бакалова, Елена Маринова, Изабела Миткова, Емилия Радичева и други.
Какво включва програмата?
Творческата лаборатория ХЕЛИОС ще се проведе от 15 до 25 юни 2025 година в Регионалния център за съвременни изкуства „Топлоцентрала“. Участниците ще преминат интензивно обучение, включващо лекции по теория на хореографията, движенческа лаборатория с фокус върху експериментиране и импровизация, конструкция и композиция, дискусии и дебати, както и заключително представяне на експерименталните творби пред публика.
Участието в обучителната програма е безплатно, като са предвидени стипендии за избраните хореографи и за танцьорите-изпълнители.
Кой може да кандидатства?
Програмата е насочена към млади хореографи на възраст от 18 до 36 години, които са български граждани или граждани на Европейския съюз, с опит в съвременния танц, класическия балет, физическия театър и алтернативни движенчески форми. Крайният срок за регистрация е 28 март 2025 година чрез онлайн формуляр в https://helios-sofia.eu/registration/.
За допълнителна информация посетете https://helios-sofia.eu.
За въпроси контактувайте с Албена Начева на info@helios-sofia.eu.
Регионалния център за съвременни изкуства „Топлоцентрала“ от 15 до 25 юни 2025
Сдружение „Хелиос - София“ - творческа лаборатория за млади хореографи обявява приемане на кандидатури за четвъртото поредно издание.
Проектът се реализира в партньорство с Регионалния център за съвременни изкуства „Топлоцентрала“, Асоциация за развитие на София и The International Choreographers’ Organization and Networking Services – Dance ICONS, Inc., Вашингтон, САЩ, с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по програма „Създаване“ 2024.
Програмата е важен етап в развитието и кариерата на млади творци, които желаят да се изразят артистично чрез експериментиране с нови форми и тенденции.
Талантливи хореографи, преминали през ХЕЛИОС, вече поставят успешно оригинални танцови проекти в значими събития и фестивали.
Някои от тях са Коста Каракашян & Studio Karakashyan, Калина Георгиева & Atom Theater, Нели Георгиева и Богомил Макензи от Националния балет на софийската опера, Таня Кацарова от Балет Арабеск, Мартина Зашева, Ксения Бакалова, Елена Маринова, Изабела Миткова, Емилия Радичева и други.
Какво включва програмата?
Творческата лаборатория ХЕЛИОС ще се проведе от 15 до 25 юни 2025 година в Регионалния център за съвременни изкуства „Топлоцентрала“. Участниците ще преминат интензивно обучение, включващо лекции по теория на хореографията, движенческа лаборатория с фокус върху експериментиране и импровизация, конструкция и композиция, дискусии и дебати, както и заключително представяне на експерименталните творби пред публика.
Участието в обучителната програма е безплатно, като са предвидени стипендии за избраните хореографи и за танцьорите-изпълнители.
Кой може да кандидатства?
Програмата е насочена към млади хореографи на възраст от 18 до 36 години, които са български граждани или граждани на Европейския съюз, с опит в съвременния танц, класическия балет, физическия театър и алтернативни движенчески форми. Крайният срок за регистрация е 28 март 2025 година чрез онлайн формуляр в https://helios-sofia.eu/registration/.
За допълнителна информация посетете https://helios-sofia.eu.
За въпроси контактувайте с Албена Начева на info@helios-sofia.eu.
Бизнес събития

ЛЮБЕН ДИМИТРОВ (1904 – 2000)
Квадрат 500
Любен Димитров е не само забележително с богатото си творчество име в декоративно-монументалната българска скулптура през ХХ век, но и своеобразна школа за синтеза между нея и архитектурата.
Над 60 са произведенията на художника в София и страната, реализирани между 1929 и 1986 – фигурална и декоративна скулптурна украса на обществени сгради, паметници, портрети на известни интелектуалци. В продължение на няколко десетилетия – от 1939 до 1975 – той е преподавател в Националната художествена академия.
Сред обектите в София, за които работи скулпторът, са банката на ул. „Иван Вазов“ 2 (1929), 7 ЕСПУ на ул. „Цар Иван Шишман“ 28 (1938), БНБ (1939), МВР (1939), МНО (1941 – 1942), Народната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“ (1942 – 1943), сградата на ъгъла на бул. „Мария Луиза“ и ул. „Екзарх Йосиф“ (1961). За Софийския университет „Св. Климент Охридски“ той създава лъвските фигури пред библиотеката (1932) и фигуралните картуши за южното (1954) и северното крило (1979 – 1983). При основната реконструкция на Народния театър „Иван Вазов“ през 1972 – 1976 изпълнява двуфигурните композиции над четирите ъгъла на зрителния тракт, фигурите за нишите в страничните фасади и две свободностоящи алегорични фигури за фоайето на Първи балкон. През 1985 на фасадата на тогавашната Национална галерия за чуждестранно изкуство (днес Квадрат 500) са поставени шест приютени в ниши алегорични фигури.
Емблематично произведение на Любен Димитров е двуфигурната композиция „На Шипка всичко е спокойно“ в костницата на историческия връх (1957). По повод на 100-годишнината от героичните събития през август 1877 е реализирана и декоративна стена с релефни композиции покрай стълбите към връх Шипка.
В същия район на Стара планина, в местността Бузлуджа, се намира и паметникът на Хаджи Димитър (1961). Други творби в страната са релефът „Предаването на Осман паша“ при гара Ясен край Плевен (1965), алегоричната конна фигура на входа на Габрово (1966), фигурите на моста на р. Банска в Кюстендил (1969), паметникът на Ивайловите войни в местността Демиркапия край Котел (1972), паметникът на Панайот Волов в центъра на Шумен (1978 – 1984).
Изложбата включва седем кавалетни произведения, собственост на Националната галерия, Софийската градска художествена галерия, Художествената галерия в Казанлък и наследниците на художника. Част от изброените монументални скулптури ще бъдат представени под формата на фотографии.
Медиен партньор: БТА / Българска телеграфна агенция.
Весела Христова-Радоева, куратор на изложбата
Любен Димитров е не само забележително с богатото си творчество име в декоративно-монументалната българска скулптура през ХХ век, но и своеобразна школа за синтеза между нея и архитектурата.
Над 60 са произведенията на художника в София и страната, реализирани между 1929 и 1986 – фигурална и декоративна скулптурна украса на обществени сгради, паметници, портрети на известни интелектуалци. В продължение на няколко десетилетия – от 1939 до 1975 – той е преподавател в Националната художествена академия.
Сред обектите в София, за които работи скулпторът, са банката на ул. „Иван Вазов“ 2 (1929), 7 ЕСПУ на ул. „Цар Иван Шишман“ 28 (1938), БНБ (1939), МВР (1939), МНО (1941 – 1942), Народната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“ (1942 – 1943), сградата на ъгъла на бул. „Мария Луиза“ и ул. „Екзарх Йосиф“ (1961). За Софийския университет „Св. Климент Охридски“ той създава лъвските фигури пред библиотеката (1932) и фигуралните картуши за южното (1954) и северното крило (1979 – 1983). При основната реконструкция на Народния театър „Иван Вазов“ през 1972 – 1976 изпълнява двуфигурните композиции над четирите ъгъла на зрителния тракт, фигурите за нишите в страничните фасади и две свободностоящи алегорични фигури за фоайето на Първи балкон. През 1985 на фасадата на тогавашната Национална галерия за чуждестранно изкуство (днес Квадрат 500) са поставени шест приютени в ниши алегорични фигури.
Емблематично произведение на Любен Димитров е двуфигурната композиция „На Шипка всичко е спокойно“ в костницата на историческия връх (1957). По повод на 100-годишнината от героичните събития през август 1877 е реализирана и декоративна стена с релефни композиции покрай стълбите към връх Шипка.
В същия район на Стара планина, в местността Бузлуджа, се намира и паметникът на Хаджи Димитър (1961). Други творби в страната са релефът „Предаването на Осман паша“ при гара Ясен край Плевен (1965), алегоричната конна фигура на входа на Габрово (1966), фигурите на моста на р. Банска в Кюстендил (1969), паметникът на Ивайловите войни в местността Демиркапия край Котел (1972), паметникът на Панайот Волов в центъра на Шумен (1978 – 1984).
Изложбата включва седем кавалетни произведения, собственост на Националната галерия, Софийската градска художествена галерия, Художествената галерия в Казанлък и наследниците на художника. Част от изброените монументални скулптури ще бъдат представени под формата на фотографии.
Медиен партньор: БТА / Българска телеграфна агенция.
Весела Христова-Радоева, куратор на изложбата
Изложби

Бизнес събития

Концерт на Джаз формация „София“ и Квартет „Tucano“
За любителите на горещата бразилска музика, Джаз формация „София“ и Квартет „Tucano“ са подготвили поредния вълнуващ концерт на 19 февруари от 18:30 ч. в Общински културен институт „Надежда“. Двата състава ще представят програма както с познати, така и с неизпълнявани от тях досега пиеси от богатата съкровищница на далечната южна страна.
Вход свободен.
Вход свободен.
Музикално и танцово изкуство

Район “Средец” организира паметна вечер по случай 152-годишнината от гибелта на Васил Левски
Район “Средец” организира паметна вечер по случай 152-годишнината от гибелта на Васил Левски, която ще се състои на 19.02.2025 г., сряда, от 18:30 часа, в камерната зала на читалище “Славянска беседа – 1880” (ул. “Г. Раковски” 127).
В нея ще вземат участие с песни и рецитали ученици от следните училища и читалища на територията на район “Средец": 6. ОУ “Граф Игнатиев”, 7. СУ „Св.Седмочисленици", 12. СУ „Цар Иван Асен II”, 38. ОУ „Васил Априлов”, както и група за акапелно пеене към Студентско читалище „Св. Климент Охридски 1997″ и Младежка театрална формация „Студията” към Народно читалище “Славянска беседа – 1880”.
Водещ: Василка Сугарева
Вход свободен!
Събитието е част от Календара на културните събития на Столична община за 2025 година.
В нея ще вземат участие с песни и рецитали ученици от следните училища и читалища на територията на район “Средец": 6. ОУ “Граф Игнатиев”, 7. СУ „Св.Седмочисленици", 12. СУ „Цар Иван Асен II”, 38. ОУ „Васил Априлов”, както и група за акапелно пеене към Студентско читалище „Св. Климент Охридски 1997″ и Младежка театрална формация „Студията” към Народно читалище “Славянска беседа – 1880”.
Водещ: Василка Сугарева
Вход свободен!
Събитието е част от Календара на културните събития на Столична община за 2025 година.
Фестивали и чествания